Nieuws / News
- Nu / Current
- Binnenkort / Upcoming
- Overig nieuws / Other news
- Spotlight
- Elders (onze kunstenaars buiten de galerie) / Elsewhere (our artists on other locations)
Nu / Current
Wintersluiting / Winter closure
01/12/2024 > 16/01/2025
Binnenkort / Upcoming
Eerste tentoonstelling van 2025 - First exhibition of 2025
Opening & informele nieuwjaarsborrel - Zaterdag 18 januari, 14.00 - 17.00 uur
U bent van harte welkom!
Opening and informal New Year's Drinks - Saturday, January 18, 2 - 5 PM
You are cordially invited!
Jus Juchtmans
Schilderijen van Jus Juchtmans zijn vijvers waarin je jezelf weerspiegeld ziet. Je kunt erin verdrinken. Het licht zuigt je naar de diepte, naar de onderstromen, de draaikolken en alles wat onder het oppervlak huist, fonkelt en vibreert.
Wat is er op Juchtmans’ doeken te zien? Niets bijzonders eigenlijk. Vlekken, strepen, lijnen, vlakken, glinstering en kleur. Bij laag scherend licht zie je ook sleepsporen en krassen, minuscule belletjes, putjes soms. Het hoort erbij, want niets is perfect.
Wat valt er op Juchtmans’ schilderijen dan te zien? Alles. Door de reflectie van de werken worden de kamer, de omgeving, de lucht, de wolken, het licht, de verlichting en zelfs de toeschouwer mee in het werk gezogen. Elk moment is er iets anders te zien. Juchtmans’ werken zijn geen dode materie. Ze leven.
Werken van Juchtmans verbazen omdat Juchtmans in zijn lab, zijn atelier, elke dag nieuwe kleuren uitvindt. Ze verleiden door hun sensualiteit, maar ze zijn niet vrijblijvend, koket of oppervlakkig. Ze laten zich niet zo maar consumeren, ze lokken je uit je tent, ze nodigen je uit om te participeren. Werken van Juchtmans zijn helemaal af, maar niet afgesloten. Ze veranderen op elk moment, want ze zijn kleur en kleur is trilling, wemeling, versnelling. Schilderijen van Juchtmans functioneren als diamanten. Elk laag breekt het licht anders.
Elk soort licht creëert nieuwe waarnemingen.
(Korte samenvatting van een tekst van Peter Theunynck)
Paintings by Jus Juchtmans are ponds in which you see yourself reflected. You can drown in them. The light sucks you into the depths, the undercurrents, the whirlpools and everything that lurks, sparkles and vibrates under the surface.
What can be seen on Juchtmans' canvases? Nothing special really. Flecks, stripes, lines, planes, shimmer and colour. In low shearing light, you also see drag marks and scratches, tiny bubbles, pits sometimes. It's part of it, because nothing is perfect.
So what is there to see in Juchtmans' paintings? Everything. The reflection of the works draws the room, the surroundings, the sky, the clouds, the light, the lighting and even the viewer into the work. Every moment there is something different to see. Juchtmans' works are not dead matter. They are alive.
Juchtmans' works amaze because in his lab, his studio, Juchtmans invents new colours every day. They seduce by their sensuality, but they are not non-committal, coquettish or superficial. They don't allow themselves to be easily consumed, they lure you out of your tent, they invite you to participate. Works by Juchtmans are completely finished, but not closed. They change at any moment, because they are colour and colour is vibration, swarming, acceleration. Paintings by Juchtmans function like diamonds. Each layer refracts light differently.
Each kind of light creates new perceptions.
(Brief summary of a text by Peter Theunynck)
Jus Juchtmans (BE)
20240119 (2024)
Acrylic on linen, 50 x 45 cm
John Van Oers
“Het uitgangspunt van mijn werk is altijd concreet en niet-abstract. Dit kan een anekdote uit mijn jeugd zijn, iets wat ik heb meegemaakt op reis, een observatie uit mijn directe omgeving, ... Ik ben echter voortdurend bezig met de vraag of een werk in wording niet te duidelijk is. Ik heb de neiging om te stileren, te abstraheren of figuratieve elementen weg te laten. In deze metamorfose transformeert het werk en wordt de persoonlijke oorsprong vervangen door een meer universele essentie. Wat ooit duidelijk was, wordt gehuld in mysterie. Kunst creëren is een dans van verbergen en onthullen, een delicaat samenspel van verbergen en onthullen.”
Als beeldhouwer ontwikkelde John Van Oers een heel eigen universum door middel van terugkerende vormen die hij afzwakt door ze te verkleinen: stadslandschappen, zwembaden, buiten- of binnenarchitectuur, tribunes, slagbomen, ramen, trappen, enz. Men herkent onmiddellijk zijn “touch” wanneer men een van zijn sculpturen tegenkomt.
Deze bijzonderheid is niet alleen te danken aan de herhaling van de vormen die hij creëert en aan de buitengewone zuiverheid die ze kenmerkt, maar ook aan de geest die ze bewoont en die ze uiterst levendig maakt, zeer aanwezig in de ruimte. Zijn sculpturen zijn bewoond: door gedachten, door reflectie, door een verlangen om in minimale vormen iets te materialiseren dat als de ziel van plaatsen zou zijn, de essentie van dingen.
“The starting point of my work is always concrete and non-abstract. This can be an anecdote from my youth, something I experienced while traveling, an observation from my immediate surroundings, ... I am, however, constantly occupied with the question of whether a work in the making is not too clear. I tend to stylize, abstract, or strip away figurative elements. In this metamorphosis, the work transforms, and the personal origin is replaced by a more universal essence. What once was clear becomes shrouded in mystery. Creating art is a dance of concealment and revelation, a delicate interplay of hiding and unveiling.”
As a sculptor, John Van Oers developed a very distinctive universe through recurring forms that he declines by miniaturizing them: urban landscapes, swimming pools, exterior or interior architecture, grandstands, barriers, windows, stairs, etc. One immediately identifies his "touch" when coming across one of his sculptures.
This singularity is due not only to the recurrence of these forms that he creates and to the extraordinary purity that characterizes them, but also to the spirit that inhabits them and that makes them extremely alive, very present in space. His sculptures are inhabited: by thought, by a reflection, by a desire to materialize in minimal forms something that would be like the soul of places, the essence of things.
John Van Oers (BE)
Sea Wall Antenna (2024)
Plaster, steel, pigment, pencil, 20,8 x 20,3 x 8,7 cm
Dave Meijer
Dave Meijer behoort tot het soort schilders voor wie het schilderen een moeizaam proces is. Langzaam wordt het beeld aan de materie ontworsteld. Steeds moet de schilder corrigeren, bijwerken, verf weghalen, wegschuren, nieuwe lagen verf opbrengen. Meer dan eens gebeurt het dat het schilderij uiteindelijk vast komt te zitten in de verf. De openheid is verloren gegaan en het proces begint van voren af aan.
Eindeloos zoekt hij naar het ultieme beeld, waarin hij nastreeft dat het schilderij alleen in zichzelf waar is en gerechtvaardigd wordt in verhouding tot de dagelijkse omgeving waarin hij verblijft en zijn werk tot stand komt.
Al zijn werken maken de indruk te bestaan uit imperfecties, uit het tegen elkaar aan wrikken van ongelijke delen, zoals het land, de lucht en het water ongelijksoortig zijn en met elkaar wringen. Het schilderij mag nooit helemaal af zijn. Het moet nog iets in het vooruitzicht stellen.
Dit streven vinden wij terug in zowel de autonome schilderijen als in omvangrijke serie achtige reeksen. Elke reeks vormt één onlosmakelijk geheel waarbij ieder deel een vaste plaats in het grid heeft en waarbij de delen met elkaar de werking van een monochroom schilderij vormen: Het kader wordt denkbeeldig doorbroken tot in het oneindige.
Dave Meijer belongs to the kind of painters for whom painting is a laborious process. Slowly, the image is wrested from the material. The painter constantly has to correct, touch up, remove paint, sand away, apply new layers of paint. More than once it happens that the painting eventually gets stuck in the paint. The openness is lost and the process starts from scratch.
Endlessly, he searches for the ultimate image, in which he strives for the painting to be true only in itself and justified in relation to the everyday environment in which he resides and his work is created.
All his works give the impression of being made up of imperfections, of prying unequal parts against each other, just as the land, the sky and the water are disparate and twist with each other. The painting should never be completely finished. It must still have something ahead of it.
We find this aspiration in both autonomous paintings and extensive series-like sequences. Each series forms one inseparable whole where each part has a fixed place in the grid and where the parts together form the effect of a monochrome painting: The frame is imaginary broken into infinity.
Dave Meijer
Ateliervenster / Studio Window [03] - 2024
Acrylic and oil paint on canvas/panel
25,5 x 34 cm
Overig nieuws / Other news
Papieren uitnodiging / Paper invitations
Wij versturen voorlopig geen papieren uitnodigingen meer.
Wilt u toch op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meld u, via de contactpagina, vrijblijvend aan voor onze digitale nieuwsbrief.
We are no longer sending out paper invitations for the time being.
Would you still like to be kept informed of our activities? Sign up for our digital newsletter via the contact page.
Gallery Viewer
Gallery Viewer is het online platform waarop kunstcollecties van toonaangevende galeries in Nederland en België te bezichtigen zijn.
Op de site is informatie te vinden over kunstenaars en kunstwerken, nieuwe galerietentoonstellingen en artikelen over de kunstsector.
Galerie van den Berge heeft op Gallery Viewer een eigen pagina met een select overzicht van beschikbare werken van haar kunstenaars.
Gallery Viewer is the online platform where art collections of leading galleries in the Netherlands and Belgium can be viewed.
On the site you can find information about artists and artworks, new gallery exhibitions and articles about the art sector.
Gallery van den Berge has its own page on Gallery Viewer with a select overview of available works by its artists.
Spotlight
Meerdere keren per maand belichten wij een kunstwerk uit de galeriestock of tentoonstelling.
Several times a month we highlight a work of art from the gallery stock or exhibition.
Frank Halmans (NL)
Gebilde 37 (2023) - Cyclus, keuken/eetkamer/toilet - Cycle, kitchen/dining room/toilet
Koper, brons, staal, lak / Brass, bronze, steel, lacquer
56 x 20 x 25 cm
► Zie/ See: SPOTLIGHT
Elders / Elsewhere
Presentaties van onze kunstenaars buiten de galerie / Our artists on other locations
Wij adviseren wij u vóór uw bezoek contact op te nemen met de organiserende instelling.
We recommend that you contact the organising institution before your visit.
Martha Scheeren (NL)
Groupshow
With a.o. Christoph Dahlhausen, Nikola Dimitrov, Christian Herdeg, Miriam Prantl, Roland Reiter, Hanna Roeckle, Dirk Salz
Galerie am Lindenplatz, Städtle 20, 9490 Vaduz - Liechtenstein
23/11 > 08/02
Martha Scheeren (NL)
‘De Salon’
Members' exhibition
Arti et Amicitiae, Rokin 112, Amsterdam
29/11 > 05/01
P. B. Van Rossem (BE)
OMBRA
ROSSICONTEMPORARY
690 Chausée de Waterloo, Uccle / Waterloose Steenweg 690, Ukkel - Brussels (BE)
03/11 > 04/01
Jus Juchtmans (BE)
Eisbar mit Farbe
ARCHE NOAH - Sammlung Kunst & Natur
Curator: Christoph Dahlhausen
Baumler Park - Markus Sittikus Strasse 20 6845 Hohenems (AT)
05/10/2024 > 15/03/2025
Arche Noah
Frank Halmans (NL)
Slaap!
Groepstentoonstelling / Groupshow met werk van o.a.
Philip Aguirre Y Otegui (BE) / Anas Albraehe (SY) / Barbora Adamonytė-Keidūnė (LT) / Stéphane Argillet and Gilles Paté (FR) / Carolien Arnold (NL) / Hans van Bentem (NL) / Stijn Ter Braak (NL) / Paul Bogaers (NL) / Harm van den Berg (NL) / Sophie Conroy (UK) / Bekhbaatar Enkhtur (MN) / Martin Fenne (NL) / Giovanni Battista Franco (IT) / Louis Fratino (US) / Lenz Geerk (CH) / Jacques de Gheyn (III) (NL) / Aalt van de Glind (NL) / Daniel Godínez Nivón (MX) / Francisco José de Goya (ES) / Frank Halmans (NL) / Geoffrey Holder (TT / US) / Mona Hatoum (LB) / Sarah Mei Herman (NL) / Teun Hocks (NL) / Li Hui (CN) / Leiko Ikemura (JP) / Saodat Ismailova (UZ) / Carlijn Jacobs (NL) / Pieter Jennes (BE) / Yasmijn Karhof & Merel Karhof (NL) / Carla Kogelman (NL) / Koen Ebeling Koning (NL) / Frank Koolen (NL) / Friedrich Kunath (DE) / Gerard de Lairesse (BE) / Alexandra Leykauf (DE) / Domenico Marchetti (IT) / Tony Matelli (US) / Frans Xaver Messerschmidt (DE) / Hendrik Moolenyzer (NL) / Bernard Picart (FR) / Paul de Reus (NL) / Julika Rudelius (DE) / Tobias Schalken (NL) / Hinke Schreuders (NL) / Sondi (CM | DE) / Ted Spagna (US) / Mladen Stilinović (SV) / Daniel Willem Stoopendaal (NL) / Maurice van Tellingen (NL) / Troika (UK) / Gavin Turk (UK) / Kaari Upson (US) / Utsav Verma (IN) / Marcel van der Vlugt (NL) / Andy Warhol (US) / Willem Weismann (NL) / Lothar Wolleh (DE)
KunstHal KAdE, Eemplein 77, Amersfoort
24/08/2024 > 05/01/2025
website kunsthal KAdE
Jan van Munster (NL)
BUT THE ENERGY CONTINUES
Solo exhibition
Slewe Gallery, Amsterdam (NL)
07/12/2024 > 19/01/2025
Jan van Munster (NL)
FAST NICHTS
Thematic group show
Fath Contemporary, Mannheim (DE)
23/01 > 01/03 2025
website
Jan van Munster (NL)
POESIE DER ELEMENTE
In six chapters, the exhibition paints a multifaceted picture of the examination of the elements in the 20th century. Works by Joseph Beuys, Marcelle Cahn, Robert Delaunay, Max Ernst, Kazuo Katase, Frantisek Kupka, Alicja Kwade, Roy Lichtenstein, El Lissitzky, Jan van Munster, Louise Nevelson, Otto Piene, Jackson Pollock, Ljubow Popowa, Thomas Ruff and Günther Uecker are presented, among others.
Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen (DE)
Until 21/04/2025
website
Jan van Munster (NL)
PHANTOM VISION
Group show with works by more than 40 internationally renowned artists, who aim to present light as a physical and natural phenomenon as well as an indicator of technological development.
Light Art Museum, Budapest (HU)
Until 01/07/2025
website